top of page

Dansen de beste preventie van depressie

Australische onderzoekers hebben een studie gepubliceerd die aantoont dat de beste vorm van lichaamsbeweging om complementair depressie te behandelen dansen is.

.


In een vorige nieuwsbrief Ceremonieel dansen en zitten is het nieuwe roken had ik dit al verklapt. Dansen blijkt effectiever te zijn dan verschillende andere oefeningen zoals wandelen of joggen, yoga, tai chi en krachttraining. De studie was gericht op het identificeren van welke vorm van lichaamsbeweging het beste is voor de behandeling van een ernstige depressieve stoornis in combinatie met psychotherapie en antidepressiva.


Uit 218 verschillende studies met 14.170 deelnemers, bleek dat matige verbeteringen werden bereikt bij alle vormen van lichaamsbeweging.

Dit was zelfs meer dan enkel het voorschrijven van selectieve serotonineheropnameremmers (SSRIs) of cognitieve gedragstherapie (CBT). Dansen stond bovenaan in termen van de grootste vermindering van depressiesymptomen, terwijl oefeningen zoals wandelen of joggen, yoga en aerobe oefeningen met therapie de tweede plaats innamen.




Bij vrouwen bleken krachttraining en fietsen meer symptomen te verminderen; mannen daarentegen reageerden beter op yoga, tai chi en aerobe oefeningen samen met psychotherapie.

Oudere deelnemers ervaarden vermindering van symptomen bij het voorschrijven van yoga en aerobe oefeningen in combinatie met psychotherapie, terwijl jongere deelnemers meer baat hadden bij krachttraining.


Echter, dansen was de vorm van lichaamsbeweging die consistent de symptomen van depressie verbeterde. Akkoord het waren maar 105 mensen dus zoals gewoonlijk moeten we dit nog verder onderzoeken en in het hoofdartikel zijn er natuurlijk ook al peer reviews die het nuanceren en de nadruk leggen om toch te behandelen met SSRI's.


Maar toch als Elon Musk zich al mengt in de discussie en zei: “Misschien moet ik dat eens proberen.”


Volgens Psych Central kan de eenvoudige handeling van dansen leiden tot voordelen zoals verhoogde neurotransmitteractiviteit in je hersenen, verbeterd zelfbeeld en verhoogde mindfulness.

Ze verwezen naar eerdere studies die ook aantoonden dat dansen mensen met depressie uit hun hoofd kan halen, weg van piekeren en verontrustende cyclische gedachten, en hen in het heden kan verankeren. De endorfines en sociale verbinding die vaak voortkomen uit dansen leiden ook tot een algemeen verbeterde stemming.

Dansen kan naar verluidt fungeren als een vorm van somatische therapie, een soort therapie die afhankelijk is van lichaamsbeweging voor emotionele ontlading.

Of je nu alleen in je kamer danst op je favoriete nummer, of op de dansvloer omringd door vrienden en vreemden, het blijkt dat dansen veel krachtiger kan zijn dan we ooit hebben geloofd. Zoals dit filmpje hier laat zien


Met vriendelijke dans-groe(n)tjes,

Benjamin

Ben Chi



P.S Dit weekend op zaterdag 29 juni dansen we weer samen bij Paul & Rit :-) in openlucht te Zemst. en de week erna Zondag 7 juli Dansen we op de tintelhoeve . Alle dans info vind je hier


P.P.S. Heb je last van spierspanningen? Bel dan voor een sessie diepte massage .

P.P.S. Voel je je uit balans? Boek dan een sessie voetreflexologie. PPPS : terug Oersterk worden? De eerste stap in een Oer-Analyse.

18 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page